| Fel, torreádor!
A
bikaviadalokat övező előítéletek ellenére a szenvedélyes rajongók azt
bizonygatják, hogy bika és ember eme sajátos mérkőzése egyidős
Spanyolországgal.
Aki
először látogat Spanyolországba, vegyes érzelmekkel - ki izgalommal, ki
érdeklődve, ki viszolyogva - tekint a bikaviadal intézményére. A
széksorokra telepedve és a nagy eseményre várva ösztönösen érzi az
ember, hogy nem sportjátéknak lesz a tanúja. A spanyol újságok
látványosságként méltatják a corrida de torost (baszk nyelven
zezenketának, katalánul pedig cursa de brausnak nevezik). A rajongók
elszántan védelmezik esztétikai szépségeit, amelyek egyébiránt festőket,
szobrászokat, zenészeket, koreográfusokat és írókat ihlettek alkotásra.
A toro bravo
A
spanyol bika vad, őserejű állat. Vérvonalának és családfájának
tisztaságát évszázadok óta óvják-védik, hiszen csak így örökítheti
tovább azokat a sajátosságokat, amelyek elengedhetlenek a corrida de
toros számára.
A harci
bikát nem kell kiképezni a támadásra, ez a növényevő teremtés megtámad
mindent, ami mozog, vagy aki megkérdőjelezi dominanciáját. Tudunk olyan
bikáról, amelyik egy útját keresztező expreszvonatot akart felöklelni. A
bikaviadalokon külön erre a célra nevelt, ideális esetben legalább
négy- és legfeljebb hat éves, legalább 400 kilogrammos, hibátlan,
egészséges, harci bikák szerepelnek.
Való
igaz azonban, hogy a gondos tenyésztés érdeme a bikák vele született
bátorsága, nemessége és büszkesége. Mindez távol tartotta ezeket az
állatokat a vágóhídtól, és tragikus, noha irigylésre méltó életre
kényszerítette őket. A féltve őrzött telivér, a toro bravo 4-5 évig éli
világát, mielőtt a végső próbára eresztik az arénában.
Spanyolország
fénykorában a bikaviadal a közélet részét képezte. Mintegy 600 évig a
főrangúak foglalkoztak bikatenyésztéssel, aztán a királyt és az udvart
szórakoztatták velük.
Az első
bikaviador egy rondai ács, Francisco Romero volt, ám valójában
unokáját, Pedro Romerot tekintik a modern bikaviadal megteremtőjének.
Baljában a muletával (egy egyméretes botra csavart vörös kelmével),
jobbjában a karddal Pedro Romero addig terelgette a bikát, amíg bele nem
tudta döfni a kardját. 1771 és 1799 között több, mint 5600-at ölt meg,
anélkül hogy csak egy karcolás is érte volna. Azóta sem akadt matador,
aki ennyire sebezhetetlen lett volna.
Ez már
torero volt a maga legkezdetlegesebb formájában, s a látványosság célja a
bika megölése. A bikaviadalon számos bonyodalmas és szép mozdulatot
hajtanak végre pelerinjükkel és a muletával, s a bikaviador napjainkban
már nem csupán matador (gyilkos), hanem torero is, aki a bika
felingerlésével és legyűrésével, valóságos művész módjára fejezi ki
érzelmeit.
A
torerók közül legfontosabb a matador (ölő) vagy espada (kard), az a
torreádor, aki kardjával ledöfi a bikát. A terreádor szó Georges Bizet
Carmen c. operája nyomán terjedt el, amelyet prosper Mérimée novellája
ihletett.
Maga a
látványosság csodálatosan mozgalmas, telve szenvedéllyel, vakmerőséggel,
szépséggel, vérontással, izgalommal meg kifinomult művészettel. Mindez
tehát megérdemli, hogy alaposan is szemügyre vegyük. Egyesek
szükségtelen kegyetlenségnek tekintik a bikaviadalt, míg mások drámai
táncot látnak benne a kiöltözött viador és a maga természetes
vadságával, nyers erejével rátámadó bika között.
Halál délután
Egy
spanyol corrida alatt általában hat azonos tenyésztőtől származó bikával
végez három matador. Egy-egy bikával a küzdelem körülbelül 20 percig
tart.
A
corrida a paseillóval, a torreádorok csapatának bevonulásával kezdődik. A
viadorok menetét a 16. századi öltözetet viselő alguacilillók, lovas
testőrök vezetik be az arénába, más néven a ruedóba a paso doble
dallamára.
Őket
három matador követi, majd három sorban a hozzájuk tartozó cuadrillák,
csapatok. Mindegyik matadornak három banderillero áll szolgálatában. Ők
segédkeznek a bika féken tartásában a pelerin forgatásával, ezenkívül ők
döfik a 60 centiméteres, krepp-papírral becsavart banderillákat,
dárdákat az állatba.
Ezek a
banderillerók a maguk idejében nagyra törő matadorok voltak, noha csak
kevesen jutottak túl a kezdő szinten, s kevesen lettek részesei az
alternatívának. A kiöregedett matador ekkor adja át jelképesen
mestersége jelvényét - a muletát és a kardot - az újoncnak, ráruházva a
jogot, hogy megölje az ivarérett bikákat, és elnyerje a matador de toros
irigyelt címét.
A
banderillerók három sora után lovas picadorok ügetnek. Mindegyik
matadornak kettő áll a szolgálatában; mindkét bika ledöfésére jut
egy-egy. A paseillót a szintén pompás öltözéket viselő segédek zárják: a
monosabiók, akik a picadorok lovait vezetik; a mulillerók a megölt bika
tetemét kivontató öszvérek vagy öszvérfogatok hajcsárai; végül az
aranerók, akik a viadal végén a homokos pályát hozzák rendbe.
A
bikaviadalokon tanácsadókkal körülvett szaktekintély elnököl, ő
irányítja a drámai felépítésű játék menetét: az első harmad (tercio) a
tárgyalás, a második az elítélés, a harmadik az ítélet végrehajtása,
vagyis a kivégzés.
Miután
mindenki elfoglalta a helyét, a corrida elnöke előhúzza fehér
zsebkendőjét, jelt adva, hogy az első bika beléphet az arénába. Ezzel
kezdetét veszi az első tercio, e mozgalmas dráma első harmada, a
lándzsák próbája vagy menete (suerte de varas), amely a pikadoroké.
A bika a
toril kapun keresztül ront be az arénába. Ez nyílik a chiquerókba, a
karámokba. Ide zárják elkülönítve a bikákat a reggeli sorteót
(sorshúzást) követően. A bika a banderilleróval találja szembe magát,
aki kezében rőtarany capotét (pelerint) tart, vagy egy különösen tüzes
matadorral.
A viadal kezdete
A
torero először meglengeti a pelerint a bika előtt, vagy a szarva felé
döf a lándzsájával, hogy ezzel derítse ki, miféle ellenséggel áll
szemben; vajon az egyik szarvával bököd-e jobban avagy a másikkal;
hosszan, simán támad-e, vagy éppen a hirtelen fordulatokat kedveli, jól
lát-e és erős-e.
Amint a
matador mindezt kifigyelte, végrehajtja az egyik legalapvetőbb
manőverét, a veronicát. Ezek sorával tereli a bikát az aréna közepe
felé. A sorozatot a media veronica (félfordulat) zárja, amely elég időt
és teret ad a matador számáőra, hogy félreálljon az állat útjából.
E
ponton lépnek közbe a picadorok, ez a corrida legkevésbé megértett és
megbecsült szakasza. Pedig a picadorok egyszerre többféle szerepet is
játszanak. Hálátlan feladatuk mindenekelőtt az, hogy felkészítsék a
bikát a matador ténykedésére, a faenára. Az állat akkor megy baj nélkül a
pelerin után, ha már kellőképpen lelassult - ezt sem szabad túlzásba
vinni -, és lehajtja a fejét. Ennek érdekében a bikának legalább
kétszer, de legfeljebb négyszer rá kell rontania a lovon ülő picadorra,
aki a támadást egy pikának (vagy puyának, varának, stb.) nevezett, 2,5
méter hosszú, hegyes, általában kőrisfából készült lándzsával igyekszik
kivédeni. A picador a pikát a bika nyaka és lapockacsontja közé, a
marjába (a nyak és a vállak közötti izomcsomóba) szúrja, hogy
meggyengítse a bika vállizmait.
A
picadornak kell helyes irányba terelnie a bika támadását, például,
amennyiben inkább jobb felé döfköd vagy felveti a szarvait a matador
mozdulataira. Ha ez közvetlenül éri a viadort, végzetessé válhat
számára. A picador méri fel továbbá a bika bátorságát, hiszen az állat
ugyanolyan fontos szereplője a viadalnak, mint a matador, s a közönség
mindkettőtől elvárja, hogy teljesítménye legjavát nyújtsa. A bika
tüzességének jele, ha ismételten nekimegy a ló párnázott takarójának.
Rendszerint
három döféssel, puyazoval terítik le az állatot, attól függően milyen
erőben van. A három matador egymással versengve végzi a feladatát. A
viadorok a quite nevű pelerinnel vonják el a bika figyelmét a lóról
(quitar). Eközben válogatott mozdulatokat hajtanak végre a pelerinnel, s
minden mozdulatnak megvan a neve, mint például veronica, chicuelina,
gaonera, navarra és delantale.
Az
elnök ezután ismét fehér zsebkendőjével ad jelet a banderillóknak a
második tercio kezdetére. Ez a nyársak próbája vagy menete (suerte de
banderillas), amelynek során a banderillerók a bikát köpennyel terelik, s
legalább kettő, de legfeljebb négy pár banderillát (70 cm hosszú,
szigonyos hegyű nyárs) meghatározott módon beledöfnek a marjába, de a
picador által szúrt sebbe a viadalon már nem szabad beledöfni. Némelyik
matador maga helyezi el a banderillákat, ám az esetek 80%-ában a segéd
döfi bele a nyársakat a bikába, éspedig leleményesnél leleményesebb
módokon. Ez a tercio lehetőséget ad a bikának, hogy erőt gyűjtsön,
minekutána keményen megküzdött az oldalukon vastagon kipárnázott
lovakkal.
Az igazság pillanata
A
trombita harmadízben harsan fel, jelt adva a harmadik tercio
megkezdésére. Ennek a végső menetnek - amely a matadoré, aki leszúrja a
bikát - több neve is van: az ölés próbája (suerte de matar), halálharmad
(tercio de muerte), végső próba (suerte suprema), az igazság órája (la
hora de la verdad). A karddal és vörös selyemszövet muletájával
felszerelkezett matador ekkor üdvözli az elnököt, s egyúttal engedélyt
is kér tőle a bika megölésére.
A
muletával két alapmozdulatot hajt végre: a jobbkezes derechazóban a
karddal széthúzza a kelmét, míg a balkezes natural esetében természetes,
nem szétterített állapotban tartja a muletát, miközben jobbjában a
kardot fogja. A naturalok sima, gördülékeny sorozatát rendszerint a
remate-nek nevezett manőver zárja, más szóval a pase de pecho, mikor is a
matador megperdülve támad a bikára, továbbtereli, és jobbra ellép
mellette.
A
matadornak 15 perce van, hogy megölje halálos ellenfelét, s ezt a
művészileg kivitelezett faenával valósítja meg. A bikát szabályosan,
szemből kell leszúrni, ez történhet al volapié módszerrel, amikor a
matador az álló vagy támadó állatra veti magát, vagy recibiendo
módszerrel, amikor állva fogadja a rárontó bikát. Mindeközben a
muletával tereli el a veszedelmes szarvakat a jobb csípőjétől. Öléskor a
matador estoquéját a bika lapockacsontja és nyaka közé döfi. A sikerhez
határozott, erőteljes mozdulatokra van szükség: ha minden jól megy, a
kard 7,5 cm széles sebet üt a lapockák között. Amennyiben a matador
elhibázza a döfést, és csontot talál, a pinchazonak nevezett mozdulatot a
közönség zajos pfújozással fogadja.
Ha
pedig az acélkard, az estoque, ennél is jobban félrecsúszik, és az állat
nem múlik ki, a matador a descabello használatára kényszerül. Ez egy
rövidebb kard, amelyet a hegye közelében keresztrúd erősít meg. A
matador a koponyaalapi csigolya gumójára irányítja a descabellót. Ha
eltalálja, az állat azonnali halálát okozza. Miután a bika a porondra
rogyott, előrohan a puntillero a puntillával, azaz a kegyelemdöfést
megadó tőrrel.
A
közönség most kinyilvánítja tetszését vagy nemtetszését a matador
ténykedésével szemben. Jó esetben kendőket lengetve kéri, hadd kapjon
fület a matador. Az orejas (fül) és a rabo (farok) jelképes trófeák a jó
vagy kitűnő teljesítményért. Ha a matador ugyan megölte a bikát, de nem
bánt elég ügyesen a karddal, körbejárja az arénát, ez a vuleta.
Mivel a
bika ugyanolyan sztár, mint a matador, a jó teljesítményt nyújtó, bátor
állatot megtapsolják, amikor öszvérek vontatják ki tetemét az arénából.
Esetleg körbehurcolják a porondon, s a legszerencsésebb esetben
kegyelmet is kaphat. Ezzel szemben a gyáva bikát dühödt pfújozás
fogadja, miközben holtában kivonszolják. Ismét felharsan a trombita, s
most a második bika rohan ki karámja sötét mélyéből a porond
fényözönébe.
A bika
nem az az őserejű vadállat, amellyel Pedro Romero és társai néztek
szembe Rondában. A sokéves tenyésztés visszafogottabb, nemesebb fajtát
eredményezett, ami ugyanakkor a vérvonal gyengülésével is járt.
Ráadásul a tenyészfarmok legelőterülete is számottevően megcsappant,
tehát a szabad mozgástér megfogyatkozása is hozzájárult a vérvonal
gyengüléséhez, az állatok erőnlétének csökkenéséhez.
Ünnepi viadalok
Valamennyi
spanyol városnak nagyságától függetlenül megvan a maga ünnepnapja
(fiesta), amelyet védőszentje névnapján ülnek meg és ahonnan nem
hiányozhat a bikaviadal. Madrid San Isidrot, a földművest ünnepli május
15-én; minden idők leghosszabb, 27 napos corridája veszi ekkor kezdetét.
A
jelentős feriák közé tartozik a nagyszerű fallas, amelyet márciusban
rendeznek Valenciában; a páratlanul látványos és vidám sevillai vásár
áprilisban; a Corpus Christi ünnepségek, amelyet Granadában tartanak
június havában; a pamplonai sanfermines júliusban - ezt Ernest Hemingway
örökítette meg az utókor számára -; a valenciai nyári vásár; a bilbaoi
Semana Grande augusztusban; szeptember eseménydús hónapjában a
salamancai és valladolidi vásár, valamint a jerezi és logroñoi szüret.
Az évadot az El Pilar ünnepség zárja Zaragozában, október derekán. A
festiválok voltaképpen jótékony céllal rendezett, nem hivatalos
bikaviadalok. Veszélyeiket csökkentendő lenyesik vagy megrövidítik a
bikák szarvát. Ilyenkor a matador is felcseréli a selyemből szőtt,
flitteres traje de lucest (fényruhát) a traje cortóra, azaz a
népviseletre.
Bikaviadal napjainkban
A
Fiseta Nacionalnak is nevezett bikaviadal immár nem a régi, osztatlan
népszerűségnek örvendő nemzeti sport, hisz vetélytársa akadt az
ugyancsak közkedvelt futballban és egyéb vasárnap délutáni
szórakozásokban. A jegyárak is az egekbe emelkedtek. A költségeket
növeli, hogy a harci bikákat 4-5 évig nevelgetik (ennyi idős korukban
engedik csak ki őket a küzdőtérre), s ehhez járulnak még a festejo
súlyos adói.
Egyvalami
minden bizonnyal soha nem változik meg, lévén, hogy ez alkotja a fiesta
lényegét, jelesül a halálos kockázat, melyet a bikaviadorok vállalnak,
no és persze a bikák leölésének kényszerűsége. Az 1980-as években két
sztármatador vesztette életét a küzdőtéren. A közkedvelt Francisco
Riverát, "Paquirrit", a híres népdalénekesnő, Isabel Pantoja férjét a
pozoblancói (cordobai) Sayalero y Banderés tenyészfarmról származó
Avispado bika döfte agyon 1984. szeptember 26-án. Az ígéretes
tehetségnek számító, 21 esztendős José Cubero, "Yijo", szörnyethalt a
Colmenar Viejo-i arénában, amikor ellenfele egyenesen a szívét vette
célba a szarvával. Történt mindez 1985. augusztus 30-án. Gyilkosa
"Burlero", a Marcos Nuñez farm neveltje volt. A hírneves matadorok
elestét az egész nemzet meggyászolta.
El
Cordobés ugyancsak nagy viadornak számított valaha, noha vele az volt a
baj, hogy túlságosan is lenézte a bikákat. A közönség mai kedvencei közé
tartozik az elegáns Enrique Ponce; az ügyes kezű Joselito; El Julí, egy
fiatal madrileño csillag, valamint Fran Rivera, Paquirri fia. Rövid
ideig, az 1990-es években Christina Sánchez torera pályájának felívelése
a férfiuralom végét látszott jelenteni az aréna porondján. Ő azonban
visszavonult 1999-ben, mert mint mondotta, vereséget szenvedett a
machismótól.
Egy csipetnyi őrültség
A
torero a mai napig emberfeletti lénynek számít a spanyolok szemében. A
bikával folytatott küzdelem rettenthetetlen bátorságot, könnyedséget,
ügyességet, testi erőt és mozgékonyságot, művészi érzékenységet,
romantikát követel meg - és talán egy csipetnyi őrültséget.
Valamennyi
torerónak megvan a maga életbölcselete, amellyel felszerelkezve
könnyebben és derűsebben néz szembe a csaknem minden délután rá
leselkedő halállal.
Forrás: a Nyitott szemmel c. sorozat Spanyolország könyvéből
| |